Åbolands Folkdansdistrikt r.f.

Folkdansaktuellt i Åboland:

• Vi var på NORDLEK i Viborg, Danmark den 14 - 19 juli 2015.

2016

• JUUPELIT – En konsert med anledning av Folkdansens Jubelår hölls den 6.2.2016 i Konserthuset i Åbo

Några glimtar från uppträdandet kan ses på youtube här.

• 17-19.6 ordnades GraniFolk i Grankulla, www.granifolk.fi

• Åboland var även representerat på Isleik, samt senare på Europeade i Belgien i juli

svenska.yle.fi/artikel/2016/07/20/de-aker-till-belgien-att-dansa-folkdans-med-5-000-andra

2017

• Det är dags för förhandsanmälningar till Europeade i Åbo sommaren 2017. Dansare kan anmäla sig till bettwest (på) abo.fi och den som kommer bara på talko kan höra av sig till mekqvist (på) abo.fi. Det går också bra att höra av sig till någon av oss med frågor! Deadline för deltagaranmälningar är 20 februari. Talkoanmälningar tas emot hela våren

EUROPEADE-INFO FÖR ÅFD FINNS SAMLAT PÅ http://afd.folkdans.fi/startsida/aktuellt/europeade2017/

I samband med festivalen ordnas dessutom Kansallispuvussa - roadshow i Åbo. Alla med!

• Vid ÅFD:s höstmöte omvaldes hela styrelsen, inklusive ordförande som tackar för förnyat förtroende. Styrelsen 2017 består alltså av: Maria Ekqvist (ordförande, folkdanslaget Otakt) och medlemmarna: Tove Andersson (Otakt), Markus Miekk-oja (Otakt), Johnny Jalonen (PDK), Anita Lundström (Dragsfjärd) och Ingrid Westman- Vuorijoki (AV-takt). Styrelseposterna utöver ordförandeskapet fördelas på konstituerande möte efter årsskiftet.

Styrelsen tackar Margita & AV-takt för en lyckad samövning (med många
deltagare!) och för servering på mötet.

• Pargasdansarna inbjuder till traditionell Programfest med dans den 11 mars kl. 18:00 (- 12 Mars 0:30) på Brankkis (FBK-huset, Skolgatan 1) i Pargas.

Två dansorkestrar (Sydwest och Korpo Spelmän), digert program med flera dansuppvisningar (bl.a. folkdans, burlesk, orientalisk dans).
Biljetter à 20 € (inkl. kaffe o smörgås) endast förköp. Se mer på facebook på Programfest med dans eller kontakta Pargas dragspelsklubbs folkdansare eller Parahultaset.

• 16.3 hålls distriktets vårmöte med samövning. Dansen börjar kl 18 och mötet kl. 20.

Otakt bjuder på servering och mötet hålls i Otakts regi i lilla auditoriet (bredvid café Fänriken) i ASA-huset på Fänriksgatan i Åbo. Ytterdörren är låst, men knacka på fönstret eller ring 0503520829 vid behov.

Passa gärna på att samtidigt komma och ställa frågor kring Europeaden!

• DANSSTUGA är det också på kommande! Hoppas vi blir många då juniorerna bjuder in oss till Kimito söndag 26 mars kl 10 :)

Juniorfolkdansarna i Kimito inbjuder till dans söndagen den 26 mars 2017 i Wrethalla, Museivägen, 25700 Kimito.

Vi samlas kl. 11 och dansar tillsammans vuxna och juniorer

Kl. 13 blir det lunch. Pris 5 euro/person (vuxna) för FSF-medlemmar och 10 euro för övriga. Till förmån för juniorernas dansverksamhet, framförallt sommarens resa till Färöarna.

(Allt görs laktosfritt, meddela övriga specialdieter och allergier).

Efter lunch fortsätter vi med samkvämsdans alla tillsammans fram till klockan 15.

Fritt fram för alla dansglada i alla åldrar att delta! Inget inträde, man måste absolut inte vara medlem i ÅFD eller ens folkdansare : )

Anmälningar helst senast en vecka innan till Maria Ekqvist mekqvist(at)abo.fi eller 0503520829.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

• Är du med på facebook? Där finns både gruppen Åbolands Folkdansdistrikt och Finlands svenska folkdansrings diskussionsgrupp FOLKDANS - alla med så kan de bli bara bättre och mer levande forum!

Saknar du någon åboländsk folkdans- eller folkmusikhändelse? Maila uppgifterna till mekqvist(på)abo.fi.

Stämmoverklighet i skolsal i Borgå 2011. Foto: Maria Ekqvist.